welcom to tarfand computer

تمامی ترفندهای کامپیوتر

welcom to tarfand computer

تمامی ترفندهای کامپیوتر

google earth

google earth

 

تهیه کننده: بابک اشتری- امیر یاری (چکیده ای از مقاله "گوگل بر فراز تهران‌ ")

  Google Earth چیست و چگونه کار می‌کند؟

  روزگاری نه چندان دور، برای سفر به جایی که تا آن زمان نرفته بودیم، باید زمانی را اختصاص می‌دادیم تا نقشه‌ای تهیه کنیم و هنگام رسیدن به مقصد، آن کاغذ بسیار بزرگ و تا شده را باز و به جستجو بر روی آن می‌پرداختیم. نکته دیگر این‌که همه اطلاعات مورد نیاز ما الزاما در نقشه ثبت نشده بود. یافتن مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی و یا مسیرهای گمشده بیابانی، گاه مدت‌ها وقت کارشناسان و دست‌اندرکاران را می‌گرفت.

   امروزه نرم‌افزار Google Earth برای استفاده عموم مردم جهان به‌طور رایگان قابل دریافت، نصب و استفاده است. با داونلود و نصب آن دیدن ‌شهر تهران تا اندازه وضوح 300 متر از سطح زمین، کوه‌های اطراف تهران با تمام ریزه‌کاری‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و خلاصه تمام آنچه که در تهران یافت می‌شود، امکان پذیر است.

  گوگل با یک موتور جستجو شروع شد و در مدتی بسیار کوتاه پله‌های ترقی زیادی را طی کرد. فروشگاه اینترنتی، سرویس پست الکترونیکی، عکاسی دیجیتال، جستجوی فایل و امروز، هدفی بزرگ‌تر را نشانه گرفته است. ... کره زمین!

  سرویس رایگان جدید گوگل، تصاویر دقیق نقطه به نقطه کره زمین را تبدیل به تصاویر چند بعدی کرده است و بر روی یک مدل سه بعدی در معرض دید همگان قرار می‌دهد.

  این سرویس که از طریق یک نرم‌افزار قابل داونلود می‌توان استفاده است، تصاویر همه کوه‌ها، دره‌ها و سایر جزئیات کره زمین را با امکاناتی نظیر تغییر زاویه نمایش، بزرگ‌نمایی و عکسبرداری را در اختیار مشتاقان علوم مختلف مربوط به کره زمین قرار می‌دهد.

   این نرم‌افزار که بر اساس یک برنامه جانبی به‌نام Keyhole نوشته شده، با حجم 3/10‌مگابایت، به رایگان این آدرس قابل دریافت است. کار با آن راحت است و هیچ نکته پیچیده و گیج‌ کننده‌ای ندارد.

  پس از نصب برنامه با یک تصویر بزرگ از کره زمین رو برو می‌شوید که در دل سیاهی کشهکشان پر از ستاره، در حال گردش است. اگر اهل کنجکاوی در یافتن کلید و منوهای نرم‌افزارهای مختلف باشید، یقین داشته باشید اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد، موتور جستجوی زیبای این نرم‌افزار است که اصلی‌ترین وجه تمایز این برنامه با اطلس‌های جهان‌نما به‌حساب می‌آید.

  کافی است نام محلی را که می‌خواهید مشاهده کنید، در آن وارد کنید تا کره زمین بچرخد و دقیقا بر روی آن متمرکز شود. در این هنگام باید منتظر بمانید تا تصویر واضح شده را ببینید. سپس با کلیدی که مخصوص بزرگ نمایی است، تصویر را بزرگ کنید تا به اندازه مورد نظر دست یابید. اما توجه داشته باشید که نیاز به یک خط پرقدرت و پرسرعت اینترنت دارید.

  منظره قابل رویت در هر لحظه‌ای که تغییر داده شود، مجددا بارگذاری می‌شود که این نکته دلیلی برای غیر قابل استفاده بودن خطوط کم سرعتی نظیر‌ Dialup به حساب می‌آید.‌

  یکی از امکانات بسیار عالی Google Earth، امکان مقیاس‌بندی فواصل بین نقاط با استفاده از ترکیب منابع اطلاعات ارائه شده در نوار ابزار لایه‌های آن است. به‌عنوان مثال با یک کلیک ساده می‌توانید یک نقشه بسازید که در آن با استفاده از شبیه‌سازی خطوط مترو و ایستگاه‌های آن در سطح شهر، بهترین مسیر بین دو نقطه شهر را بیابید. با استفاده از این لایه‌ها می‌توانید جزئیات را ذره ذره به این نقشه اضافه کنید. نزدیک‌ترین کافی شاپ، پمپ ‌بنزین یا مسجد را از طریق افزودن لایه‌های آن‌ها تخمین بزنید و نهایتا بهترین راه را برای رسیدن به هریک از آنها از طریق خطوط مترو انتخاب کنید.

  جالب‌تر اینکه برخی از شهرها امکانات اضافه‌تری را نیز در بر می‌گیرند. مثلا می‌توانید به نقشه ایالت کالیفرنیا لایه دیگری اضافه کنید که مراکز زلزله‌خیز و خطوط مرتبط آن‌ها را نیز نمایش می‌دهند.

   جستجوی محلی، محدود به بخش در حال نمایش از نقشه موجود در نرم‌افزار می‌شود. اما از آنجا که می‌توان این محدوده را به‌وسیله بزرگ‌نمایی گسترش داد، چندان دچار محدودیت نخواهید شد. این محدوده می‌تواند تا عرض 20 مایل گسترش یابد.‌

  قابلیت دیگر Google Earth، امکان افزودن نشانه‌ها یا Place Marks به مکان‌هایی است که علاقمند هستید بازهم آنجا را ببینید. جالب‌تر این‌که این نشانه‌ها را می‌توانید از طریق یک بولتن Online، بین سایر کاربران استفاده‌کننده از GE به اشتراک بگذارید. برای دیدن آدرس‌های دیگر نیز می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

  در این سایت، کتابخانه ی عظیمی از مکان‌های طبقه‌بندی شده نیز وجود دارد که چه برای کاربران Google Earth و چه نرم‌افزار Keyhole قابل استفاده است. به‌عنوان مثال مکان موزه‌های معروف شهرهای جهان و یا دوربین‌های مدار بسته شهری از طریق این کتابخانه قابل جستجو هستند.

  سیستم مورد نیاز

  حداقل سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای اجرای این برنامه به‌شرح زیر است:

 

  windows 2000, or Xp

  Pentium 3, 500Mhz

  Ram: 128 MB

  Disk space 400 MB

  Network speed: 128Kbits/sec

  3D-capable video card whit 16Mbytes of VRAM

  Screen: 16 bit High Color, 1024*786

  ‌اما گوگل توصیه می‌کند برای کیفیت مطلوب از سیستمی با مشخصات زیر استفاده شود:‌

 

  Windows XP

  +Pentium4 2.4GHz+ or AMD2400 xp

  Ram: 512MB

  free disk space: 2GB

  Speed: 768 Kbits/sec or better (DSL/Cable) Network

  Video Card with 32MB of VRAM or greater 3D capable

  Screen: 23 bit true Color, 1280*1024

  این برنامه با سرویس‌پک دو ویندوز XP کاملا سازگار بوده و از دو تکنولوژی DirectX نسخه 9cو‌ OpenGL پشتیبانی می‌کند. به‌عبارتی اگر ویندوز شما DirectX 9c را نداشته باشد، برنامه به شما توصیه می‌کند که OpenGL را فعال کرده و یک‌بار برنامه را قطع و مجددا اجرا کنید.‌

  Google Earth محدودیت‌های زیادی هم دارد و بسیاری از قابلیت‌های آن برای کاربران عادی قابل استفاده نیست و یا حداقل برای کار با آن مشکلاتی وجود دارد.

  گوگل چند نسخه قابل خریداری نیز تولید کرده که عبارتند از Google Earth EC ،‌Google Earth Pro و Google Earth Plus که مصارف حرفه‌ای و تجاری داشته و هریک امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند از جمله مشاهده بسیار نزدیک موضوع بر روی زمین و یا تصویر زنده سوژه در حال حرکت.

  گوگل در حال بزرگ شدن است و دیگر به حد و اندازه یک شرکت نمی‌اندیشد. نگاه این شرکت، اکنون به کره زمین معطوف شده است. باید منتظر ماند و دید در آینده به کجا خواهد نگریست.

  

  منبع: ماهنامه عصر شبکه -شماره ی 14- مهر ماه 86

  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد